ارائه نوآوری در کسبوکار، ارزشمندترین مدل نوآوری در کشور است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: گاهی ممکن است کسبوکار نوآورانه نباشد، اما فرد نوآوری را در مدل کسبوکار ارائه دهد. آشنا شدن با مدلهای کسب و کار یکی از مهارتهای مهمی است که نیازمندیم آن را حتی در دبیرستان بیاموزیم. رضا قنبری صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه در خصوص فعالیتهای پارک

رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: گاهی ممکن است کسبوکار نوآورانه نباشد، اما فرد نوآوری را در مدل کسبوکار ارائه دهد. آشنا شدن با مدلهای کسب و کار یکی از مهارتهای مهمی است که نیازمندیم آن را حتی در دبیرستان بیاموزیم.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ نوآوری کلمهای بزرگ و پرکاربرد خواهد بود، افزود: در کشوری که رتبه کسبوکار آن خوب نیست، اگر بخواهیم کسبوکاری مبتنی بر نوآوری نیز جلو ببریم کارمان بسیار مشکل خواهد بود. طبق فرموده مقام معظم رهبری ما باید بتوانیم علم خود را به ثروت ملی تبدیل کنیم. اصلیترین برنامه ما پیش رفتن به سمت یک استان نوآور و دانشبنیان است. در این راستا در زمینه فرهنگ نوآوری پیشرفت خواهیم کرد. استان نوآور و دانشبنیان یعنی استانی که میتواند مشکلات خود را به کمک علم، دانش و مردم حل کند. همچنین میتواند خدمات صادر کرده و اشتغال ایجاد کند. در شهرستانها درحال تلاش برای ایجاد بستری برای ترویج و رشد فرهنگ نوآوری هستیم. روز گذشته وزیر علوم اعلام کردند که معاونت نوآوری و فناوری بایستی احیا شود. امیدواریم پارکهای کشور در زیر مجموعه معاونت نوآوری و فناوری ایجاد شده و رشد کنند. این موضوع نشانه نهادسازی است.
سطح تکنولوژی در شهرستانهای استان پایین است
قنبری خاطرنشان کرد: مشکل ما در شهرستانها در زمینه سطح تکنولوژی پایین شرکتها است. دلیل این موضوع نیز تمرکز همه امکانات در کلان شهرها است. در شهرستان به جای فناوری به دنبال نوآوری هستیم. به این معنی که به جای فراهم کردن سطح تکنولوژی بالا بیشتر به دنبال ایجاد یک کار نوآورانه هستیم. فناوری به خودی خود هیچ ارزشی ندارد، این مدل کسبوکار است که به آن ارزش میدهد. اگر ما محصولی را ساختیم اما توانایی تجاریسازی آن را نداشتیم، کار ما مشکل دارد. لازم نیست حتما با یک الگوی ثابت و همگانی تجاریسازی کنیم. یکی از دیگر مشکلات فرهنگ نوآوری در شهرستانها که بایستی با آن مقابله کنیم مشکل «تابلو» است. اصلیترین چیزی که در فرهنگ نوآوری و اقتصاد دانشبنیان به آن نیازمندیم نیروی انسانی است، زدن تابلو هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد مگر اینکه ارکان شهرستان تحت استانداردهایی کنار هم بوده و همافزایی کنند.
اصل فرهنگ نوآوری در فروش است
وی تشریح کرد: از نظر مدیریت نوآوری و مدیریت تکنولوژی بایستی استانداردهایی را رعایت کنیم. اگر شهرستان ۷۰ درصد شاخصهای کلانشهر را داشته باشد، عملکرد درستی در قبال آن داشتیم. شهرستانی موفق است که نقطه اعتدال خود را میان استاندارد و شخصیسازی پیدا کند. در دانشگاه تربت حیدریه که با ما در ارتباط است، خود مردم پای کار آمده و نشستهایی را تحت استانداردهای اعلامی پارک برگزار میکنند. پارک تنها استانداردهای لازم را بیان میکند و تمام امور بعدی مانند نحوه اجرا را واحدهای مختلف در اختیار دارند. اصل فرهنگ نوآوری در فروش است. اگر کسی نمیتواند محصول خود را بفروشد عمر خود را تلف کرده است.
ارائه نوآوری در کسبوکار ارزشمندترین مدل نوآوری در کشور است
رئیس پارک علموفناوری خراسان بیان کرد: تا دو سال گذشته پارک و دانشگاه حدودا ۵۰۰ متر مربع در اختیار شرکتهای دانش بنیان و فناور تربت حیدریه قرار داده بود. از زمانی که مردم تربت و خیرین آن پای کار آمدند و مدل جدیدی از نوآوری را ارائه دادند. امروز حدود ۶۵۰۰ متر مربع فضا در اختیار شرکتهای فناور تربت حیدریه قراردارد. قراردادن فضا در اختیار شرکتها تنها کار مهم نیست، بلکه با فراهم کردن حمایتهای لازم برای انجام کسب و کار برای شرکتها میتوان حمایت بیشتری از آنها کرد. گاهی ممکن است کسبوکار نوآورانه نباشد، اما فرد نوآوری را در مدل کسبوکار ارائه دهد. ارائه نوآوری در کسبوکار ارزشمندترین مدل نوآوری در کشور است. آشنا شدن با مدلهای کسب و کار یکی از مهارتهای مهمی است که نیازمندیم آن را حتی در دبیرستان بیاموزیم.
قنبری با بیان اینکه در چهار شهرستان استان خراسان دارای مرکز رشد هستیم، گفت: در سایر شهرستانها نیز با واحدهای دانشگاهی یا نهادهای صنعتی دفاتر حمایت از فعالیتهای نوآورانه و فناورانه را با سهولت در برقراری ارتباط ایجاد کردیم. در نیشابور ۲۰ شرکت، گناباد ۲۷، تربت حیدریه ۳۲ و در سبزوار نیز ۲۶ شرکت زیر مجموعه پارک هستند. در مجموع ۳۳۸ طرح در شهرستانها حمایت شدند. ۱۴ شرکت دانشبنیان در این چهار شهرستان وجود دارد که در مقایسه با ۳۱۰ شرکت دانش بنیان استان، خواهیم دید که متاسفانه همچنان تمرکز در مشهد بالا است. حدود ۶۰۰ نفر در شرکتهای شهرستانها مشغول به کار هستند. میزان فروش این شرکتها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ بوده است. اگر به گذشته بازگردیم این اعداد بسیار امید بخش هستند، اما اگر نسبت به ظرفیت موجود آنها را بسنجیم آنها ناچیز هستند. با استفاده از پتانسیلهای محلی میتوانیم موفقیتهای بیشتری را کسب کنیم. قطب نوآوری و فناوری زعفران را با محوریت تربت حیدریه، فولاد و صنایع کشاورزی با محوریت نیشابور و در گناباد در زمینه سفال و صنایع معدنی پیشرفت میکنیم.
در دانشگاه مسائل مرتبط با مدل کسبوکار آموزش داده نمیشود
مهران غفاری مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان، در ادامه این نشست در خصوص فضای کسبوکار شهرستانها، اظهار کرد: این شرکت دانشبنیان در سال ۹۲ در تربت حیدریه فعالیت خود را آغاز کرد. حوزه کاری شرکت در زمینه تهیه زیرساختهای فنی مورد نیاز برای دستیابی به اطلاعات مکانی با دقت بالا است که در مرحله قبل از تولید نقشههای مورد استفاده در ارگانهای مختلف قرار دارد. این فناوری دسترسی به نقشهها و اطلاعات مکانی را تسهیل میکند. مرکز رشد پارک علم و فناوری در تربت حیدریه در سال ۹۳ تاسیس شد، در سال ۹۲ هستهای با تعداد زیادی دانشجو بود. قبل از تاسیس مرکز رشد تربت حیدریه ما به عنوان یک گروه دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده فضایی را مانند این مراکز با عنوان «اتاق فکر» راهاندازی کردیم. اگر مباحث مرتبط با مدل کسبوکار و مطالب مرتبط با ارزش آفرینی و نوآوری را در مراکز رشد پارک آموزش ندیده بودیم موفق نمیشدیم. زیرا در دانشگاه چنین مسائلی آموزش داده نمیشود. وجود مرکز رشد و فناوری تربت حیدریه اتفاق بسیار ارزشمندی بود. اطلاع رسانی وجود این اکوسیستم کمک میکند تا افراد علاقهمند جذب شده و به خلق ارزش بپردازند.
مرتضی آذرنوشیان مدیر عامل یک شرکت دانشبنیان دیگر عضو پارک خراسان در ادامه این نشست در خصوص ارائه یک نوآوری در مدل کسبوکار، بیان کرد: سفال صنعتی است که تمام انسانها نسبت به داشتن محصولی از آن مایل هستند. سفالگری هنری است که افراد علاقهمند به آن نیازمند زمان بسیار زیادی برای آموختن هستند. بنابراین پیگیر ایجاد سهولت ساخت در سفال شدم. با انجام آزمایشهای مختلف توانستیم به فرمولاسیونی برسیم که هر فرد عادی بتواند در منزل خود سفال تولید کرده و حتی اشتغال ایجاد کند. شرکت ما تولید سفال را با همکاری پارک علم و فناوری و مرکز رشد گناباد آغاز کرد. ورود به پارک از نظر حمایتی سکوی پرتابی به سوی پیشرفت شد. با عضویت در پارک و دریافت آموزشهای آن توانستیم در زمینه تولید و فروش پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.
وی افزود: برنامه بعدی ما پس از تولید و فروش، ایجاد شغل است. اکثر افرادی که در زمینه گرافیک و هنر آموزش دیدند و علاقهمند به کار در منزل هستند محصول خام پخت را از ما خریداری کرده و در منزل مشغول به دکوراتیو کردن آن میشوند. همواره تلاش میکنیم با ایجاد یک مدل درآمدی کار پیش رویم. در این راستا تلاش کردیم صفر تا صد کار سفال را برای کسانی که متقاضی آن هستند فراهم کنیم تا در منزل به تولید و اشتغالزایی بپردازند، در ۶ ماه گذشته این کار شروع شده است. در خصوص فروش و حمایت از کسب و کارهای خانگی ایجاد شده حمایتهایی را مانند خرید محصولات تولید شده را در نظر گرفتیم. محصول ما هیچ فرقی با سفالی که روی چرخ سفالگری تولید میشود ندارد و تنها تفاوت آن سهولت تولید است.
معین سرسنگین، دیگر مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در ادامه این نشست در خصوص فعالیتهای این شرکت، تشریح کرد: فعالیت ما در سال ۹۴ در قالب یک پروژه دانشگاهی در زمینه پوشش نوین زخمها با استفاده از کیتوسان آغاز شد. کیتوسان در گذشته تولید داخلی نداشته و بایستی از خارج کشور تهیه میشد. در راستای تکمیل این پروژه تصمیم گرفتیم به تولید ماده اولیه یعنی کیتوسان بپردازیم. کیتوسان از قارچ گرفته میشود. شرکت ما دانش بنیان بوده و در زمینه تولید کیتوسان فعالیت میکند. بخش آزمایشگاهی و در زمینه تولید صنعتی این محصول نتیجه مثبتی در پی داشته است. این پوشش زخم جدید باعث میشود زخم سریعتر بهبود پیدا کند. این ماده بسیار گران قیمت است. واردات آن با قیمت گرمی ۳۰ هزار تومان انجام میشد که طبق محاسبات انجام شده توانایی تولید و فروش آن با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خواهیم داشت. دستگاه مورد نیاز ما برای تولید این محصول دستگاه «سانتریفیوژ صنعتی» است. در صورت تامین این دستگاه در یک ماه میتوانیم نیاز کشور در زمینه کیتوسان را تامین کرده و به صادرات بپردازیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰