آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا(DARPA) در حال بررسی فنی امکان ساخت جت پکهای نظامی و سایر پلتفرمهای پرواز شخصی است تا شاید نیروهای ویژه ایالات متحده بتوانند از آن استفاده کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از فلایتگلوبال، این آژانس از محققان در این زمینه کمک میگیرد تا در درک بهتر این “سیستم حمل و نقل هوایی شخصی” به این آژانس کمک کنند. این موضوع در تاریخ دوم مارس به صورت آنلاین در مرکز تحقیقات نوآوری مشاغل کوچک و فرصت انتقال فناوری اعلام شد.
تاکنون جتپکها بخشی از فیلمهای تخیلی بودند اما اخیرا نظامیان به آن علاقه نشان دادهاند. در سال ۲۰۲۰ نیروی دریایی سلطنتی انگلستان نشان داد که چندین خدمه به سرعت به وسیلهی جتپک های ساختهی شرکت “Gravity Industries” سوار بر قایق شدند. گزارش شده که ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا نیز توافقنامهای با شرکت “JetPack Aviation” در سال ۲۰۱۶ امضا کرده است.
جتپک “JB-۱۱” این شرکت توسط aa موتور جت کوچک کار میکند و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و برای مدت ۱۰ دقیقه کار میکند.
“دارپا” میگوید: چنین سیستمی میتواند به طراحی جدید و یا بهبود سیستمهای موجود کمک کند. برخی از این فناوریهای مورد توجه این آژانس شامل جتپکها، گلایدرهای موتور دار، لباس پرواز(وینگسوت) و چتر پارافویل موتوردار است. این “سیستم حمل و نقل هوایی شخصی” میتواند انرژی خود را از فناوری پیشرانهی الکتریکی،سلولهای سوختی هیدروژنی و یا سوختهای سنگین سنتی تامین کند.
آژانس تحقیقاتی میگوید: این پلتفرمها میتوانند در بسیاری از ماموریتهای نظامی مورد استفاده قرار گیرند تا ماموریتهایی مقرون به صرفه، سودمند و سریع انجام شود. از این سیستمها میتوان برای نفوذ به خاک دشمن از طریق راههای هوایی و یا حرکت بهتر در زمین بدون نیاز به استفاده از هواپیماهایی که نیاز به فرود و برخواستن عمودی دارند مثل بالگردها و یا “بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری”(CV-22) استفاده کرد. همچنین این سیستمها میتوانند یک بار مصرف یا چندبار مصرف باشند در صورتی که سادهترین شکل بستهبندی و نقل و انتقال را داشته باشد.
برخلاف برنامهی شرکت “AFWERX “که هواپیماهای برقی کوچک میسازد “دارپا” میخواهد سیستمهایی بسازد که قابل حمل توسط تنها یک شخص باشند و درون مخزنی حمل شوند.
این آژانس میگوید: این سیستم میتواند فرد را تا حداقل پنج کیلومتر در ارتفاع متوسط تا پایین جابجا کند. این سیستمها باید به گونهای طراحی شوند که سرهم کردن آنها در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شود و نیاز به ابزار خاصی نباشد.
این سیستم باید بتواند بدون کمک شرایط محیطی مثل باد به سمت بالا حرکت کند. همچنین دارپا میخواهد که آنها صدایی کم داشته باشند و اشعه مادون قرمز منتشر نکنند.
کار با این سیستم باید راحت باشد تا فردی که دانشی از آن ندارد با آموزشی ساده بتواند با آن پرواز کند.
دارپا و مرکز تحقیقات نوآوری ۲ مرحله برای آن در نظر گرفتهاند: مرحلهی اول مطالعهی امکان پذیر بودن آن و چگونگی آن است و مرحله دوم بر روی تکمیل این فناوری با انجام بررسی و آزمایش تمرکز خواهد داشت. آژانس طرحهای پیشنهادی تا ۲۲۵ هزار دلار را برای مرحلهی اول با مدت ۶ ماه میپذیرد و برای مرحلهی دوم نیز تا ۱.۵ میلیون دلار به مدت دو سال صرف خواهد کرد.
این آژانس میگوید: این فناوری میتواند کاربردی دوگانه داشته باشد در بخش خصوصی، بازار بزرگی برای آن وجود خواهد داشت و نیروهای خدمات اضطراری از جمله پلیس، نیروی امداد و نجات و آمبولانسها میتوانند از آن استفاده کنند همچنین میتوان از این دستگاه استفادههای غیرضروری کرد مانند جابجایی شهری و یا برای تفریح و سرگرمی.
ادامه دارد
منبع:ایسنا