معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری که در آستانه چهل و یکمین سالگرد تأسیس این نهاد و روز خبرنگار برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی در طول چند دهه فعالیت نشان داده است که نهادی کمهزینه و پربهره است و رویدادهای متنوعی را برای دانشجویان با علایق مختلف برگزار میکند.
به گزارش ایسنا، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره دو خبرنگار فقید خبرگزاریهای ایسنا و ایرنا گفت: اگر عنوان کنیم که جهاد دانشگاهی نهادی فرهنگی، برخاسته از انقلاب اسلامی است، ادعای گزافی نیست. در حوزههای مختلفی که مشغول فعالیت هستیم و رویکردهای فرهنگی را با جدیت دنبال میکنیم. به نظر میرسد توسعه فناوری کشور نیز مستلزم توسعه فرهنگی است. احساس نزدیکی خاصی با اصحاب رسانه داریم، زیرا تنها نهادی هستیم که در دل خود ۳ رسانه ایسنا، ایکنا و سیناپرس را جای داده است و در طول سال نیز تعامل بسیار خوبی با اصحاب رسانه داریم. وجه تمایز فعالیتهایی که در جهاد دانشگاهی انجام میدهیم این است که به دلیل تشکیلاتی مانند خبرگزاریهای ایسنا، ایکنا، سیناپرس و همچنین مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، خیلی زودتر توانستهایم به نبض دانشجویان، دانشگاه و جامعه برسیم و راحتتر در فعالیتهایمان تغییر رویکرد داشته باشیم و سریعتر به نیازهای جامعه پی ببریم.
دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: عمده فعالیتهایی که در جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون صورت گرفته است، به گونهای بوده است که در ابتدا، فعالیتها را مبتنی بر نیاز تعریف کردیم و به مرور، ساختارها شکل گرفتند. به عنوان مثال، فعالیتهای قرآنی را با جدیت پیگیری کرده و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که این فعالیتها باید در قالب سازمان فعالیتهای قرآنی در حوزه های تبلیغ، ترویج و پژوهش ادامه پیدا کنند.
وی ادامه داد: در حوزه کتاب نیز فعالیتهای ما در دهه ۶۰ به دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرایط موجود، نیازمند تغییراتی بود. حوزه کتاب همواره مورد توجه ما بود و کارهایی که در حوزه چاپ و نشر داشتیم، در نهایت منجر به تشکیل سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شد که در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر میکند و بسیاری از کتابهایی که منتشر میکنیم، به چاپ بیستم میرسند؛ بسیاری از آنها منابع درسی دانشگاهها هستند؛ در جشنوارههای متعدد دانشگاهی مثل کتاب سال برگزیده میشوند. فعالیتهایی مانند ۲۷ دوره کتاب سال دانشجویی، پایاننامه سال دانشجویی، دفاع ۳ دقیقهای، رویدادهایی هستند که همه برگرفته از تلاشهایی دغدغهمند جهاد دانشگاهی (در حوزه فرهنگی) در طول این سالها هستند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص فعالیت های این نهاد گفت: با پیمایشهایی که در حوزههای مختلف فرهنگی از جمله ارزشها و نگرشها، ازدواج و سبک زندگی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام و توسط خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا آنها منتشر شدهاند، به این جمعبندی رسیدیم که عمده فعالیتهایی که دانشجویان به آنها علاقهمند هستند، شامل حوزههای مهارتی است و تمایل دارند کاری که انجام میدهند و حتی اگر در جشنوارهای شرکت میکنند، مهارتی را نیز کسب کنند. بنابراین حتی در برنامههایی که به شکل جشنواره برگزار میکنیم، مانند جشنواره شعر دانشجویی، در کنار آن آموزش مهارت شعر و ترانه را هم در نظر داریم.
به گفته وی، حوزه دیگر علاقهمندی دانشجویان، حوزه اجتماعی است و این فعالیتها در سازمان دانشجویان متمرکز است. دانشجویان علاقهمند هستند که بخشی از معنویت را از طریق حضور اجتماعی کسب کنند که این موضوع از طریق حضور در مناطق محروم، مشارکت در طرحهای جهادی، کمک به محیط زیست، کمک به آسیبدیدگان سیل و زلزله پیگیری میشود و ساماندهی این فعالیتها را انجام میدهیم. بخش دیگر فعالیتها در حوزه هنری است و معتقدیم که فرهنگ جدای از هنر نیست. در خصوص فعالیتهای معنوی نیز به برخی از جشنها و مناسک که در شرایط کرونا کمتر شده است، مثل مراسم اعتکاف یا اربعین، توجه ویژهای داشتهایم.
دکتر علیزاده ضمن اشاره به فضای فعلی دانشگاهها گفت: نسلی که از حدود دو سال قبل وارد دانشگاه شدهاند، بعضاً حضور (فیزیکی) در کلاس و محیط دانشگاه را به خوبی تجربه نکردهاند. فرهنگ یک موضوع رو در رو است و نمیتوانیم بدون اینکه فرد وارد فضای فرهنگی شود، آن را به خوبی درک کنیم. به عنوان مثال، برخی از حوزههای فرهنگی مانند سینما، تئاتر، گالریهای هنری اساساً مخاطبمحور و نیازمند حضور فیزیکی افراد در آن محیط هستند. نسل جدید علیرغم بیمهریهایی که گاهی در مورد آنها میشود، نسل باهوشی هستند که سیاستگریز، خشونتگریز، آرمانگرا و علاقهمند گفتگو هستند و امید داریم با بازگشایی مجدد دانشگاه، رونق فرهنگی به محیط دانشگاهها باز گردد. دو برنامه برای امسال مدنظر داریم که در برنامه نخست، اگر دانشگاهها تا بهمنماه بازگشایی نشوند و مجبور باشیم همچنان برنامهها را به شکل مجازی ادامه دهیم و در برنامه دوم و احتمال حضور دانشجویان از مهرماه در دانشگاه، فعالیتهای را مانند گذشته پیگیری میکنیم. باید برای برنامهریزیهای دانشجویی اهمیت بیشتری به دانشجویان داده شود. جهاد دانشگاهی نیز نشان داده است که نهادی کمهزینه و پربهره است و رویدادهای متنوعی را برای دانشجویان با علایق مختلف برگزار میکند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: بعضی از فعالیتهایی که برگزار می کنیم، مانند مناظرات دانشجویی، گفتگومحور هستند و دانشجویان به این موضوع (صحبتهای رو در رو بین دانشجویان، مطرح شدن گزارههای موافق و مخالف، تحلیل) بسیار علاقهمند هستند و پیش از کرونا بیش از ۶۰۰ گروه در این مناظرات شرکت کرده بودند. در این زمینه مخصوصا مسئولین دانشگاه باید سعه صدر خود را افزایش دهند و اجازه دهیم این گزارهها در یک فضای سالم، بدون تحقیر و تخریب مطرح شده و مورد تحلیل قرار بگیرند. همچنین باید متناسب با نسل جدید، سیاستهای خود را تنظیم کنیم. نکته دیگر اینکه باید به اقتصاد فرهنگ فکر کنیم. نمیشود بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب، کماکان فرهنگ را به دید مصرفکننده نگاه کنیم. فرهنگ نیازمند حمایت جدی است و باید راهکارهایی برای رسیدن فرهنگ به اقتصاد و درآمدزایی پیدا کنیم. در پیمایشهایی که انجام دادهایم، دو موضوع اشتغال و ازدواج کماکان دغدغه نسل جوان کشور هستند. اگر نتوانیم در حوزههای مهارتی آموزی، راهکارهای سبک زندگی مناسب، اقتصاد فرهنگ به آنها کمک کنیم، رونق و استقبال از فرهنگ موفق نخواهد بود.
دکتر علیزاده با اشاره به شرایط همهگیری بیماری کرونا در کشور و تأثر آن بر فعالیتهای فرهنگی گفت: با شروع همهگیری کرونا در کشور، با ظرفیتهایی که جهاد دانشگاهی در اختیار داشت، محصولات چندرسانهای تولیدی خود را تقویت کردیم؛ به عنوان مثال در ماه رمضان گذشته برنامهای تحت عنوان هندسه دل را برگزار کردیم و در محرم قبل نیز پویش روضههای خانگی را در خبرگزاری ایکنا رونمایی کردیم که با استقبال مواجه شدند. محتواهایی که تولید کردهایم چند ویژگی دارند؛ نخست اینکه به صورت خلاصه و جمعبندی ارائه شدهاند و دیگر اینکه این محتوا باقی مانده و در طول سال میتوان از این محتوای تولیدشده استفاده کرد. تجربه نشان داده که کرونا باعث گرایش بیشتر مردم به مسائل معنوی شده است و ما نیز در جهاد دانشگاهی تلاش کردهایم متناسب با این شرایط، محتوای مناسب تولید کنیم.
وی تأکید کرد: در جهاد دانشگاهی، موضوع پیمایشهای ملی را به صورت جدی مدنظر قرار دادهایم. عمده کارهایی که به شکل خویشفرمایی انجام میشود، حاصل از سود کارهای کارفرمایی است. متأسفانه در خیلی از حوزهها فقط نتایج نظرسنجیها را منتشر میکنیم و نهاد مشخصی برای رسیدگی به این نظرسنجیها نیست. معتقدم دولت جدید در حوزه مطالعات، باید به مطالعات گذشته توجه کند و راه جدید را بدون مطالعه طی نکند. در حوزه فرهنگی پیمایشهای متعددی انجام شده است که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی میتوانند انجام دهند، این باشد که فاصله بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی را کاهش دهد. عمده تأثیرپذیری دانشجویان و جوانان کشور از فرهنگ غیررسمی است. تا زمانی که نتوانیم این دو فرهنگ را به هم نزدیک کنیم، نمیتوانیم انتظار نتایج خوبی داشته باشیم. هویت نیز بحث بسیار مهمی است. پوشش یک موضوع چندوجهی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری است. علیرغم وجود رشتههای مختلف دانشگاهی نتوانستهایم در این زمینه پوشش و طراحی لباس متناسب با فرهنگ عمل کنیم. در جهاد دانشگاهی از دانشجویانی که به این حوزه وارد میشوند، حمایت میکنیم و آثار این نوع فعالیتها در درازمدت مشخص میشوند.
به گزارش ایسنا، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و گرامیداشت چهلمین روز درگذشت خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا گفت: سازمان دانشجویان به عنوان تشکیلات دانشجویی جهاد دانشگاهی محسوب شده و تمام تلاش این سازمان، شکلدهی به شبکه دانشجویی این نهاد است. این کار از طریق عضویت دانشجویان در سازمان دانشجویان در قالب کانونها و باشگاههای دانشجویی صورت میگیرد. فعالیتهایی که در سازمان دانشجویان طراحی، برنامهریزی و اجرا میشود و دانشجویان، نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارند، حوزههای متنوعی را پوشش میدهد. با جامعه حدود ۴ میلیون نفری دانشجویان مواجه هستیم که علائق، سلایق و نیازهای مختلفی دارند و برای اینکه بتوانیم این علائق مختلف را به خوبی پوشش دهیم، باید در حوزههای مختلف و متنوعی، فعالیتهای این سازمان را متمرکز کنیم.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تأکید کرد: در حوزه گسترش، توسعه و ترویج کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و برگزاری رویداد مسابقه ملی مناظره دانشجویان که مبدع این مسابقه جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان بوده است، مسئول و متولی برگزاری این مسابقه در سطح دانشگاههای کشور، نیز جهاد دانشگاهی تعیین شده است. تاکنون ۹ دوره از این مسابقه برگزار شده و در آستانه آغاز دهمین دوره هستیم. استقبال بسیار گستردهای از این مسابقه صورت گرفته و در دوره هشتم که پیش از شیوع کرونا به صورت حضوری برگزار شد، نزدیک به ۷۰۰ تیم از دانشگاههای سراسر کشور حضور داشتند.
وی ادامه داد: اکنون این مسابقه به الگویی برای سایر دستگاههای فرهنگی و دانشگاهی کشور تبدیل شده است که برمبنای الگوی این مسابقه، مسابقات مشابهی در سطح دانشگاهها برگزار کنند؛ با این حال تنها مسابقه فراگیر در سطح تمام دانشگاههای کشور، مسابقه ملی مناظره دانشجویی است که توسط سازمان دانشجویان برگزار میشود. این تجربه موفق باعث شد بسیاری از نهادها به این سمت سوق داده شوند که با کمک سازمان دانشجویان و با استفاده از توان و شبکهای که در سازمان دانشجویان و مرکز ملی مناظره، گفتوگو و آزاداندیشی وجود دارد، مسابقههای تخصصی مناظره را برگزار کنند و دیروز هم فینال و اختتامیه مسابقه تخصصی تعاون با کمک و حمایت وزارت تعاون برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: حوزه دیگر فعالیت سازمان دانشجویان در بخش محرومیتزدایی و فعالیتهای داوطلبانه دانشجویی در حرکتهای جهادی است. دبیرخانه مهرباران را در سازمان دانشجویان تأسیس کردهایم و فعالیتها و پویشهای خیریهای را در طول سال برگزار میکنیم که آخرین فعالیت که درحال اجرا است و دو ماه دیگر ادامه دارد، پویش قلک آبی است که ویژه کمک به رفع مشکلات هموطنان در استان سیستان و بلوچستان است و اولین محموله کمک به استان اعزام میشود. باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، فعالیت دیگری است که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده است. این باشگاه متشکل از کانونها و تشکلهای دانشجویی از دانشگاههای سراسر کشور است.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: برگزاری اردوهای دانشجویی، حوزه دیگر فعالیت سازمان دانشجویان است. تنها نهاد و تشکیلات تخصصی در حوزه گردشگری دانشجویان تحت عنوان مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان (و در قالب سازمان دانشجویان) در جهاد دانشگاهی تأسیس شده است. در طی یک سال تحصیلی نزدیک به ۲۰۰ اردوی دانشجویی توسط شعبههای سازمان دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد. مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی نیز تنها مرکز دانشجویی در کشور است که در زمینه مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی، اندیشه و سیره عملی و نظری امام خمینی (ره) درحال فعالیت است.
وی ادامه داد: فعالیتهایی را پیگیری میکنیم که بعد از گذشت حدود ۱۰ سال، تبدیل به یک برند فرهنگی در حوزه خود شدهاند؛ از جمله میتوان به رویداد طریق جاوید اشاره کرد که در مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی پیگیری میشود.
عباسی تأکید کرد: هدف اصلی تمام فعالیتهایی که به آن اشاره شد، شناسایی دانشجویان مستعد، توانمدسازی آنها، پرورش مهارتها به ویژه با رویکرد تخصصی است و سعی کردهایم نیازهای روز دانشجویان را مدنظر قرار دهیم و نوآوری در فعالیتها را سرلوحه کار خود قرار دهیم. حوزههای جدیدی به فعالیت خودمان اضافه کردهایم که از جمله میتوان به موضوع بازیهای رومیزی و فکری اشاره کرد و مدرسه بازیپردازی را در قابل یک مرکز فرهنگی برای آموزش افراد علاقهمند ایجاد کردهایم.
دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: عمده فعالیتهایی که در جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون صورت گرفته است، به گونهای بوده است که در ابتدا، فعالیتها را مبتنی بر نیاز تعریف کردیم و به مرور، ساختارها شکل گرفتند. به عنوان مثال، فعالیتهای قرآنی را با جدیت پیگیری کرده و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که این فعالیتها باید در قالب سازمان فعالیتهای قرآنی در حوزه های تبلیغ، ترویج و پژوهش ادامه پیدا کنند.
وی ادامه داد: در حوزه کتاب نیز فعالیتهای ما در دهه ۶۰ به دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرایط موجود، نیازمند تغییراتی بود. حوزه کتاب همواره مورد توجه ما بود و کارهایی که در حوزه چاپ و نشر داشتیم، در نهایت منجر به تشکیل سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شد که در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر میکند و بسیاری از کتابهایی که منتشر میکنیم، به چاپ بیستم میرسند؛ بسیاری از آنها منابع درسی دانشگاهها هستند؛ در جشنوارههای متعدد دانشگاهی مثل کتاب سال برگزیده میشوند. فعالیتهایی مانند ۲۷ دوره کتاب سال دانشجویی، پایاننامه سال دانشجویی، دفاع ۳ دقیقهای، رویدادهایی هستند که همه برگرفته از تلاشهایی دغدغهمند جهاد دانشگاهی (در حوزه فرهنگی) در طول این سالها هستند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص فعالیت های این نهاد گفت: با پیمایشهایی که در حوزههای مختلف فرهنگی از جمله ارزشها و نگرشها، ازدواج و سبک زندگی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام و توسط خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا آنها منتشر شدهاند، به این جمعبندی رسیدیم که عمده فعالیتهایی که دانشجویان به آنها علاقهمند هستند، شامل حوزههای مهارتی است و تمایل دارند کاری که انجام میدهند و حتی اگر در جشنوارهای شرکت میکنند، مهارتی را نیز کسب کنند. بنابراین حتی در برنامههایی که به شکل جشنواره برگزار میکنیم، مانند جشنواره شعر دانشجویی، در کنار آن آموزش مهارت شعر و ترانه را هم در نظر داریم.
به گفته وی، حوزه دیگر علاقهمندی دانشجویان، حوزه اجتماعی است و این فعالیتها در سازمان دانشجویان متمرکز است. دانشجویان علاقهمند هستند که بخشی از معنویت را از طریق حضور اجتماعی کسب کنند که این موضوع از طریق حضور در مناطق محروم، مشارکت در طرحهای جهادی، کمک به محیط زیست، کمک به آسیبدیدگان سیل و زلزله پیگیری میشود و ساماندهی این فعالیتها را انجام میدهیم. بخش دیگر فعالیتها در حوزه هنری است و معتقدیم که فرهنگ جدای از هنر نیست. در خصوص فعالیتهای معنوی نیز به برخی از جشنها و مناسک که در شرایط کرونا کمتر شده است، مثل مراسم اعتکاف یا اربعین، توجه ویژهای داشتهایم.
دکتر علیزاده ضمن اشاره به فضای فعلی دانشگاهها گفت: نسلی که از حدود دو سال قبل وارد دانشگاه شدهاند، بعضاً حضور (فیزیکی) در کلاس و محیط دانشگاه را به خوبی تجربه نکردهاند. فرهنگ یک موضوع رو در رو است و نمیتوانیم بدون اینکه فرد وارد فضای فرهنگی شود، آن را به خوبی درک کنیم. به عنوان مثال، برخی از حوزههای فرهنگی مانند سینما، تئاتر، گالریهای هنری اساساً مخاطبمحور و نیازمند حضور فیزیکی افراد در آن محیط هستند. نسل جدید علیرغم بیمهریهایی که گاهی در مورد آنها میشود، نسل باهوشی هستند که سیاستگریز، خشونتگریز، آرمانگرا و علاقهمند گفتگو هستند و امید داریم با بازگشایی مجدد دانشگاه، رونق فرهنگی به محیط دانشگاهها باز گردد. دو برنامه برای امسال مدنظر داریم که در برنامه نخست، اگر دانشگاهها تا بهمنماه بازگشایی نشوند و مجبور باشیم همچنان برنامهها را به شکل مجازی ادامه دهیم و در برنامه دوم و احتمال حضور دانشجویان از مهرماه در دانشگاه، فعالیتهای را مانند گذشته پیگیری میکنیم. باید برای برنامهریزیهای دانشجویی اهمیت بیشتری به دانشجویان داده شود. جهاد دانشگاهی نیز نشان داده است که نهادی کمهزینه و پربهره است و رویدادهای متنوعی را برای دانشجویان با علایق مختلف برگزار میکند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: بعضی از فعالیتهایی که برگزار می کنیم، مانند مناظرات دانشجویی، گفتگومحور هستند و دانشجویان به این موضوع (صحبتهای رو در رو بین دانشجویان، مطرح شدن گزارههای موافق و مخالف، تحلیل) بسیار علاقهمند هستند و پیش از کرونا بیش از ۶۰۰ گروه در این مناظرات شرکت کرده بودند. در این زمینه مخصوصا مسئولین دانشگاه باید سعه صدر خود را افزایش دهند و اجازه دهیم این گزارهها در یک فضای سالم، بدون تحقیر و تخریب مطرح شده و مورد تحلیل قرار بگیرند. همچنین باید متناسب با نسل جدید، سیاستهای خود را تنظیم کنیم. نکته دیگر اینکه باید به اقتصاد فرهنگ فکر کنیم. نمیشود بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب، کماکان فرهنگ را به دید مصرفکننده نگاه کنیم. فرهنگ نیازمند حمایت جدی است و باید راهکارهایی برای رسیدن فرهنگ به اقتصاد و درآمدزایی پیدا کنیم. در پیمایشهایی که انجام دادهایم، دو موضوع اشتغال و ازدواج کماکان دغدغه نسل جوان کشور هستند. اگر نتوانیم در حوزههای مهارتی آموزی، راهکارهای سبک زندگی مناسب، اقتصاد فرهنگ به آنها کمک کنیم، رونق و استقبال از فرهنگ موفق نخواهد بود.
دکتر علیزاده با اشاره به شرایط همهگیری بیماری کرونا در کشور و تأثر آن بر فعالیتهای فرهنگی گفت: با شروع همهگیری کرونا در کشور، با ظرفیتهایی که جهاد دانشگاهی در اختیار داشت، محصولات چندرسانهای تولیدی خود را تقویت کردیم؛ به عنوان مثال در ماه رمضان گذشته برنامهای تحت عنوان هندسه دل را برگزار کردیم و در محرم قبل نیز پویش روضههای خانگی را در خبرگزاری ایکنا رونمایی کردیم که با استقبال مواجه شدند. محتواهایی که تولید کردهایم چند ویژگی دارند؛ نخست اینکه به صورت خلاصه و جمعبندی ارائه شدهاند و دیگر اینکه این محتوا باقی مانده و در طول سال میتوان از این محتوای تولیدشده استفاده کرد. تجربه نشان داده که کرونا باعث گرایش بیشتر مردم به مسائل معنوی شده است و ما نیز در جهاد دانشگاهی تلاش کردهایم متناسب با این شرایط، محتوای مناسب تولید کنیم.
وی تأکید کرد: در جهاد دانشگاهی، موضوع پیمایشهای ملی را به صورت جدی مدنظر قرار دادهایم. عمده کارهایی که به شکل خویشفرمایی انجام میشود، حاصل از سود کارهای کارفرمایی است. متأسفانه در خیلی از حوزهها فقط نتایج نظرسنجیها را منتشر میکنیم و نهاد مشخصی برای رسیدگی به این نظرسنجیها نیست. معتقدم دولت جدید در حوزه مطالعات، باید به مطالعات گذشته توجه کند و راه جدید را بدون مطالعه طی نکند. در حوزه فرهنگی پیمایشهای متعددی انجام شده است که میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی میتوانند انجام دهند، این باشد که فاصله بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی را کاهش دهد. عمده تأثیرپذیری دانشجویان و جوانان کشور از فرهنگ غیررسمی است. تا زمانی که نتوانیم این دو فرهنگ را به هم نزدیک کنیم، نمیتوانیم انتظار نتایج خوبی داشته باشیم. هویت نیز بحث بسیار مهمی است. پوشش یک موضوع چندوجهی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری است. علیرغم وجود رشتههای مختلف دانشگاهی نتوانستهایم در این زمینه پوشش و طراحی لباس متناسب با فرهنگ عمل کنیم. در جهاد دانشگاهی از دانشجویانی که به این حوزه وارد میشوند، حمایت میکنیم و آثار این نوع فعالیتها در درازمدت مشخص میشوند.
به گزارش ایسنا، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و گرامیداشت چهلمین روز درگذشت خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا گفت: سازمان دانشجویان به عنوان تشکیلات دانشجویی جهاد دانشگاهی محسوب شده و تمام تلاش این سازمان، شکلدهی به شبکه دانشجویی این نهاد است. این کار از طریق عضویت دانشجویان در سازمان دانشجویان در قالب کانونها و باشگاههای دانشجویی صورت میگیرد. فعالیتهایی که در سازمان دانشجویان طراحی، برنامهریزی و اجرا میشود و دانشجویان، نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارند، حوزههای متنوعی را پوشش میدهد. با جامعه حدود ۴ میلیون نفری دانشجویان مواجه هستیم که علائق، سلایق و نیازهای مختلفی دارند و برای اینکه بتوانیم این علائق مختلف را به خوبی پوشش دهیم، باید در حوزههای مختلف و متنوعی، فعالیتهای این سازمان را متمرکز کنیم.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تأکید کرد: در حوزه گسترش، توسعه و ترویج کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و برگزاری رویداد مسابقه ملی مناظره دانشجویان که مبدع این مسابقه جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان بوده است، مسئول و متولی برگزاری این مسابقه در سطح دانشگاههای کشور، نیز جهاد دانشگاهی تعیین شده است. تاکنون ۹ دوره از این مسابقه برگزار شده و در آستانه آغاز دهمین دوره هستیم. استقبال بسیار گستردهای از این مسابقه صورت گرفته و در دوره هشتم که پیش از شیوع کرونا به صورت حضوری برگزار شد، نزدیک به ۷۰۰ تیم از دانشگاههای سراسر کشور حضور داشتند.
وی ادامه داد: اکنون این مسابقه به الگویی برای سایر دستگاههای فرهنگی و دانشگاهی کشور تبدیل شده است که برمبنای الگوی این مسابقه، مسابقات مشابهی در سطح دانشگاهها برگزار کنند؛ با این حال تنها مسابقه فراگیر در سطح تمام دانشگاههای کشور، مسابقه ملی مناظره دانشجویی است که توسط سازمان دانشجویان برگزار میشود. این تجربه موفق باعث شد بسیاری از نهادها به این سمت سوق داده شوند که با کمک سازمان دانشجویان و با استفاده از توان و شبکهای که در سازمان دانشجویان و مرکز ملی مناظره، گفتوگو و آزاداندیشی وجود دارد، مسابقههای تخصصی مناظره را برگزار کنند و دیروز هم فینال و اختتامیه مسابقه تخصصی تعاون با کمک و حمایت وزارت تعاون برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: حوزه دیگر فعالیت سازمان دانشجویان در بخش محرومیتزدایی و فعالیتهای داوطلبانه دانشجویی در حرکتهای جهادی است. دبیرخانه مهرباران را در سازمان دانشجویان تأسیس کردهایم و فعالیتها و پویشهای خیریهای را در طول سال برگزار میکنیم که آخرین فعالیت که درحال اجرا است و دو ماه دیگر ادامه دارد، پویش قلک آبی است که ویژه کمک به رفع مشکلات هموطنان در استان سیستان و بلوچستان است و اولین محموله کمک به استان اعزام میشود. باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، فعالیت دیگری است که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده است. این باشگاه متشکل از کانونها و تشکلهای دانشجویی از دانشگاههای سراسر کشور است.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: برگزاری اردوهای دانشجویی، حوزه دیگر فعالیت سازمان دانشجویان است. تنها نهاد و تشکیلات تخصصی در حوزه گردشگری دانشجویان تحت عنوان مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان (و در قالب سازمان دانشجویان) در جهاد دانشگاهی تأسیس شده است. در طی یک سال تحصیلی نزدیک به ۲۰۰ اردوی دانشجویی توسط شعبههای سازمان دانشجویان در دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد. مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی نیز تنها مرکز دانشجویی در کشور است که در زمینه مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی، اندیشه و سیره عملی و نظری امام خمینی (ره) درحال فعالیت است.
وی ادامه داد: فعالیتهایی را پیگیری میکنیم که بعد از گذشت حدود ۱۰ سال، تبدیل به یک برند فرهنگی در حوزه خود شدهاند؛ از جمله میتوان به رویداد طریق جاوید اشاره کرد که در مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی پیگیری میشود.
عباسی تأکید کرد: هدف اصلی تمام فعالیتهایی که به آن اشاره شد، شناسایی دانشجویان مستعد، توانمدسازی آنها، پرورش مهارتها به ویژه با رویکرد تخصصی است و سعی کردهایم نیازهای روز دانشجویان را مدنظر قرار دهیم و نوآوری در فعالیتها را سرلوحه کار خود قرار دهیم. حوزههای جدیدی به فعالیت خودمان اضافه کردهایم که از جمله میتوان به موضوع بازیهای رومیزی و فکری اشاره کرد و مدرسه بازیپردازی را در قابل یک مرکز فرهنگی برای آموزش افراد علاقهمند ایجاد کردهایم.