شناسایی ۱۴۰۰ مورد آلودگی به بدافزار
بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای در سال گذشته، مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده است که بیشتر از ۱۴۰۰ مورد را شامل میشود. به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز
بیشترین فراوانی رخدادهای رایانهای در سال گذشته، مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده است که بیشتر از ۱۴۰۰ مورد را شامل میشود.
به گزارش ایسنا، با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجامشده است، مرکز ماهر بهعنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گستردهای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمانها است. همچنین در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعفهای سامانهها در سطح ملی و انتشار بستههای راهنما برای مقاومسازی سامانهها بپردازد.
گزارشی از خدمات ارائهشده توسط مرکز ماهر در سال ۱۳۹۹ که شامل ۶۴۴۴ مورد خدمت است، در گرافهای زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائهشده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگیشده توسط مرکز، بخشهای دریافتکننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایتهای خارجی، شناسایی آسیبپذیری، فیشینگ سایتهای داخلی، گزارشهای خبری، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی، باجافزار و منع سرویس داخلی و خارجی بوده است.
نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار از طریق مراجع بینالمللی به این مرکز رسیده است.
بیشترین اطلاعرسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، افزونه ضدفیشینگ، گزارش مردمیسامانه هوشیار، سامانه تله بدافزار، گزارش بخش خصوصی گزارش نهادهای حاکمیتی و سامانه بینا رسیده است.
همچنین بخشهای دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی و بانکها و موسسات مالی میشود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.
در نمودار بخشهای حاکمیتی دریافتکننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت ارتباطات و فناوری و وزارت عتف درصدر و به دنبال آن وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد و امور دارایی قرار دارد و آمار سایر بخشها در نمودار زیر آمده است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰